fredag den 31. januar 2014

Månedens stilling - Paripurna Navasana

Paripurna Navasana: (par-ee-POOR-nah nah-VAHS-anna) paripurna = hel/fuld, nava = båd

En maveøvelse, der ikke kun styrker mavemusklerne, men også hoftebøjer og rygsøjlen. Stillingen stimulerer nyrerne, skjoldbruskkirtlen, prostata og tarmsystemet. den forbedrer fordøjelsen og lindrer stress.

Er din mave eller ryg ikke stærk nok til at holde stillingen, kan du bøje benene så dine underben er vandrette. Du kan også understøtte stillingen tage fat i dine ben med hænderne. Forsøg at holde ryggen så ret som mulig, spænd op i rodlås og mavelås, åben brystkassen og sænk dine skuldre.
Skal stillingen være lidt sværere, kan du løfte armene op imod himlen eller ind over hovedet.

En variation af båden er den lave båd (Ardha Navasana) hvor kroppen ben og overkrop sænkes til ca 10 cm over gulvet enten med armene nede langs siderne eller samlet foran kroppen. skal du udfordres endnu mere sættes fingerspidserne bag ørerne, eller endnu bedre strækkes armene over hovedet i forlængelse af kroppen. Er du ikke stærk nok til at ligge i stillingen, kan du sætte fingrene let i gulvet bagved overkroppen. Husk stadig at lade brystkassen være åben.

Have fun :)




Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar